Geluk, toch? Klopt helemaal, dat spreekwoord kennen we allemaal maar al te goed. En geluk zit ook nog eens in de kleine dingen. En het grappige is, on)toegankelijkheid is eigenlijk precies hetzelfde als geluk.
Kleine dingen
Maar hoe bedoel je dat dat dan? Eerst maar eens een paar voorbeelden om het duidelijk te maken.
In mijn omgeving is een aantal jaar geleden een museum opgeknapt. Om er voor te zorgen dat rolstoelers ook naar binnen kunnen, hebben ze naast de monumentale trap een lift gebouwd. Die lift werkt prima, is netjes weggewerkt en past ook super bij de trap. Het enige nadeel is de locatie van de zgn roepknop op het bordes. Die zit namelijk achter de deur die ze iedere morgen uitnodigend open zetten. Daar kan je dus als rolstoeler niet bij.
Ander voorbeeld: In Breda was/is er een winkel waar ze 3 traptreden voor de deur hadden. Naast de deur zit echter een poort naar de zijkant van de winkel, waar ze een lift hebben om de zware spullen de winkel in te krijgen. Bij de voordeur hebben ze een bel hangen met een bordje. Op dat bordje staat dat je even kunt aanbellen en dan komt er iemand die je even naar de lift helpt. Probleem: de bel zit bij de deur, dus je moet eerst die 3 treden op.
Bijna toegankelijk
Voor beide gevallen geldt dat het eigenlijk bijna perfecte oplossingen zijn om je zaak toegankelijk te maken. Bijna dus, want door een klein ding kan je als rolstoeler niet zelfstandig gebruik maken van de oplossing. Terwijl dat nu juist is wat je zou willen, toegankelijkheid waar je zelfstandig gebruik van zou kunnen maken.
Bijna toegankelijk bestaat dus helaas niet. Je bent het of wel, of niet. Negens waren op school misschien prima, maar helaas zijn die bij toegankelijkheid niet genoeg. Het moet simpelweg een 10 zijn, anders werkt de gekozen oplossing helaas niet.
Gelukkig toegankelijk?
Wordt je van toegankelijk zijn gelukkig? Ik denk het wel. Je omzet stijgt er door en je krijgt gelukkige mensen binnen. Want iemand die gewoon zelfstandig je zaak kan bereiken is daar waarschijnlijk erg blij mee. En als je hem of haar dan ook nog een welkom gevoel kan geven heb je het natuurlijk helemaal super voor elkaar.
Iedereen blij toch? Nou ja, ik snap natuurlijk ook wel dat toegankelijkheid soms niet helemaal gratis is. Dingen als liften, aparte menukaarten, drempelhulpen etc. kosten nu eenmaal geld. Echter blijf ook hier vooral kijken naar wat het op kan leveren. Gelukkige klanten, goede reclame en een hogere omzet.
“Samen maken we toegankelijkheid vanzelfsprekend”
Mijn missie is om van Nederland het meest toegankelijke land te maken. Wil je weten hoe jij daar aan zou kunnen bijdragen? Neem contact met me op.