Ben ik de enige die wil dat Nederland het meest toegankelijke land wordt? Nee, natuurlijk niet, er zijn er meer. En regelmatig worden daar interviews van gemaakt, zoals deze tussen Kees Jan en Ed door Brandpunt. En in die video zit nog een stukje wat mij dan weer triggert.
Het gesprek vind je hier.
Chagrijnig vanwege toegankelijkheid
Tijdens het interview bezoeken Kees Jan en Ed een strandtent. Ze geven daarbij aan dat deze eigenaar zijn zaken prima voor elkaar heeft. De eigenaar zelf geeft echter aan dat hij zich toch een beetje gedwongen voelde om zijn zaak toegankelijk te maken. Hij had liever een groter terras gehad in plaats van de oprijhelling, waardoor hij meer tafels neer zou kunnen zetten.
Bekijk het frangement in de video op 7:50.
En nu komt misschien het verrassende, ik ben het nog deels met deze ondernemer eens ook. Ik snap helemaal zijn wens dat hij meer terras wil en zijn chagrijn dat hij zo veel daarvan kwijt is aan een helling voor rolstoelen. Tegelijkertijd vind ik het natuurlijk wel heel fijn dat er door 2 rolstoelers wordt geconcludeerd dat die strandtent toegankelijk is, mijn missie is immers dat heel Nederland toegankelijk wordt!
Kosten vs baten
De vraag is natuurlijk, had het niet anders gekund? En ik denk het wel.
Een hellingbaan is natuurlijk een prima middel om er voor te zorgen dat rolstoelers je zaak bereiken. In dit geval is die baan erg lang, omdat het terras hoog ligt. En het terras moet natuurlijk hoog liggen vanwege eventueel hoog water.
Maar wat nou als hij de trappartij had weggelaten? En alleen de hellingbaan gemaakt had? Dan was er al weer flink meer ruimte geweest voor een aantal tafels. En wat als het nu eens geen strandtent was maar een hoog terras? Waarom zou je dan de hellingbaan niet vervangen door een lift?
Een hellingbaan is niet uitnodigend?
De trappartij nodigt misschien meer uit om het terras op de komen dan een hellingbaan aan de zijkant. Misschien wel, maar dan nog zou je naar en-en kunnen kijken, of er voor zorgen dat de hellingbaan meer uitnodigend wordt vormgegeven. En ik ken de situatie niet voldoende, maar misschien moest er aan een zijn- of achterkant ook nog een oprit gemaakt worden voor de bevoorrading, dan had je die kunnen combineren.
Maar mijn punt is dat je niet zo maar de eerste de beste oplossing hoeft te kiezen. Natuurlijk is die hellingbaan makkelijk geopperd en in veel gevallen ook een prima oplossing. Maar misschien in dit geval niet de beste, zeker niet als het een blijvend ontevreden gevoel bij een ondernemer blijft opleveren.
Lift is duur?
Klopt, zeker niet goedkoop. Maar de grote vraag is wat de tafels die nu niet geplaatst konden worden aan omzet op zouden leveren. Het zou zo maar kunnen zijn dat die extra tafels veel meer opleveren dan de lease of koop en onderhoud van een lift. Als je dat weet, zou je dan voor een hellingbaan kiezen?
En ook hier geldt dat die lift misschien weer gecombineerd zou kunnen worden met een ingang voor bevoorrading, twee vliegen in een klap.
Kortom, pas niet zo maar een oplossing toe omdat iemand je die aanreikt, maar blijf zeker kijken naar wat die oplossing je kost (klanten/omzet?) en kijk naar wat een andere oplossing je eventueel zou kunnen opbrengen. Anders wordt je chagrijnig van toegankelijkheid, en daar schiet niemand iets mee op.
“Samen maken we toegankelijkheid vanzelfsprekend”
Mijn missie is om van Nederland het meest toegankelijke land te maken. Wil je weten hoe jij daar aan zou kunnen bijdragen? Neem contact met me op.