De zwakste schakel

Meet kapitein Rob. Kapitein Rob vaart met de eerste rolstoelvriendelijke rondvaartboot door de Amsterdamse grachten. Een boot die hij samen met een aantal sponsoren heeft weten te ontwikkelen. Maar nu de boot eenmaal vaart ziet kapitein Rob een ander probleem. De meeste kades en aanlegplekken in de stad zijn namelijk niet rolstoeltoegankelijk. Dus zijn publiek kan vaak niet aan boord komen.

Precies datzelfde zie ik ook heel vaak gebeuren. Een paar voorbeelden:

Een restauranteigenaar heeft een prachtig invalidetoilet maar gebruikt het als opslag. Want, zo zegt hij: ‘Er komt toch geen enkele rolstoeler de zaak in.’ Zijn zaak zit in een monumentaal pand met een trap aan de voorzijde. Daarom heeft hij aan de achterkant mooie toegankelijke ingang gemaakt. Bij de “gewone” ingang is dat echter niet duidelijk en op zijn website heeft hij het ook niet aangegeven. Het langsrollende publiek ziet dus alleen maar traptreden en gaat niet naar binnen.

Een winkelier heeft een hoge oprit, maar zegt dat hij daar geen oprijplaat wil neerleggen. Ook hij geeft aan dat er geen enkele rolstoeler in het winkelcentrum komt. En af en toe iemand met een rollator, maar die helpt hij dan wel een handje. Een rondje wandelen langs het winkelcentrum levert op dat er geen invalideparkeerplaats is. Daarnaast is de bushalte ook niet goed aangelegd, met een rolstoel kan je het perron niet bereiken.

Om goed toegankelijke te zijn moet alles in de keten kloppen. Ik schreef er al eerder een blog over. Een ketting is helaas maar net zo sterk als de zwakste schakel. De ondernemers hierboven willen echt wel toegankelijk zijn, maar zien door zwakke schakels helaas niet wat het effect van hun maatregelen is of kan zijn. En als je geen effect ziet van je inspanningen, dan stop je daar op een gegeven moment mee.

Het hele plaatje bekijken.

Een goed advies over toegankelijkheid houdt dus niet op bij een voordeur. Als je, net als deze 2 ondernemers, je mindervalide klant wel binnen wilt krijgen zal je naar de hele reis moeten kijken die de klant aflegt. Dus eigenlijk vanaf zijn/haar voordeur tot aan jouw kassa. Nu valt dat eerste deel niet mee, maar op je directe omgeving kan je wel invloed uitoefenen. In de gevallen hierboven was het eenvoudig op te lossen met een extra bord bij de ingang, een stukje tekst op de website en een belletje naar de gemeente.

“Samen maken we toegankelijkheid van zelfsprekend”

Mijn missie is om van Nederland het meest toegankelijke land te maken. Wil je weten hoe jij daar aan zou kunnen bijdragen en hoe ik je daar bij kan helpen? Neem contact met me op.