De goedkoopste manier om er voor te zorgen dat je toegankelijkheid verbetert? Gewoon normaal doen!
Anders benaderen
Als je niet kunt lopen, kunnen je hersenen prima werken. Als je niet kunt zien of horen zijn je andere zintuigen meestal sterker ontwikkeld. En een eventuele geestelijke handicap zegt weer niets over het lichamelijke functioneren. Maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal, in dat geval heb je weer weinig fysieke aanpassingen nodig.
Wat in alle gevallen wel overeind blijft? Benader iedere invalide zoals je ook een valide persoon zou benaderen. Dus praat met de persoon in de rolstoel, niet over. Dus niet aan de partner vragen waar “de rolstoel het beste zou kunnen staan”, maar gewoon aan de rolstoeler vragen waar hij/zij het liefste zit. Kleine uitzondering, ik kan me voorstellen dat gebarentaal lastig is, maar met liplezen komen de meeste slechthorenden ook een heel eind.
Gratis toegankelijkheid?
Het mooiste is, dit kost je dus helemaal niets! En ik weet zeker dat het gevoel van toegankelijkheid er mee omhoog gaat. Als je gastvrij en netjes behandeld wordt, er echt aandacht is voor jou als persoon, dan is een kleine onvolkomenheid vaak al geen probleem meer. Als je je welkom voelt is een klein duwtje over een drempel vaak geen probleem meer.
Vraag dus aan je klanten wat ze willen. Spreek ze rechtstreeks aan. En doe dat vooral op een volwassen manier (of eventueel iets aangepast bij kinderen). Een goede video om hier over te bekijken is de TedTalk van zitskier Floris Meijer. Voor wie de snelle versie wil, doorscrollen naar 5:20 en je krijgt binnen een minuut een prima inkijk in hoe het voelt.
Kortom, je kan al een enorme (gratis) winst boeken door je benadering van je gehandicapte klant.
Fysieke aanpassingen blijven vaak nodig
Helaas kan je met een goede benadering niet alles wegnemen. Je kan nog zo vriendelijk doen, als je voordeur een opstap van 10 cm heeft komt die rolstoel echt niet binnen. Als het meubilair en de vloer dezelfde kleur hebben, blijft een slechtziende de stoelen omverlopen. En als een slechthorende in een rumoerige hoek zit, kan hij geen gesprek verstaan.
Fysieke aanpassingen blijven dus altijd nodig. Zorg er dus voor dat er geen grote hoogteverschillen zijn, dat er verschillende kleuren gebruikt worden, dat er eventueel een rustig(er) hoekje is. En zo zijn er nog veel meer dingen waar je aan kan denken.
Maar nu je toch zo goed met die klant in gesprek bent kan je hem of haar vragen hoe die het ervaren heeft? En welke aanpassingen eventueel gemist werden?
“Samen maken we toegankelijkheid vanzelfsprekend”
Mijn missie is om van Nederland het meest toegankelijke land te maken. Wil je weten hoe jij daar aan zou kunnen bijdragen? Neem contact met me op.