Niet alles moet

Een hele bekende vraag: Nu moet ik alles in mijn zaak aanpassen voor een kleine minderheid, weet je wel niet wat dat kost? Ik heb er 2 antwoorden op: Kijk vooral naar wat het oplevert en volgens mij hoef je ook niet alles toegankelijk te maken.

Kosten vs baten

In een eerdere blog heb ik al eens uitgelegd dat het maar de vraag is of je alleen maar kosten maakt op het moment dat je je zaak toegankelijk maakt. Kort samengevat leg ik je daar uit dat je omzet met bijna een kwart zou kunnen toenemen als je zorgt dat je zaak wel geschikt is voor gehandicapten. Als bijna 25% meer omzet geen reden is om te investeren, dan weet ik het ook niet meer.

Daarnaast is het op dit moment nog prima PR als je kunt aangeven dat jouw zaak toegankelijk is.

Niet alles toegankelijk?

Maar je hele zaak helemaal toegankelijk maken? Ik zou het niet doen! Dus een gezellig hoekje met een verhoging? Gewoon maken. Toiletten op een verdieping zonder lift? Doen! Drukke stukken, weinig licht, hoge drempels? Allemaal gewoon doen!

Tenminste, een deel van je zaak dan. 

Want het klopt, maar 13 % van Nederland heeft een handicap, dus het zou zonde zijn als je je hele zaak daar op aanpast. Toegankelijk zijn en blijven kost vaak al genoeg, je moet dus goed kijken welke investeringen je wel of niet doet.

Hoe dan wel?

Eigenlijk heel simpel. Door toegankelijk te zijn kan je 25% meer klanten krijgen, dus dan moet je zorgen dat ze in 25% van je zaak kunnen komen. En de essentials natuurlijk, dus wel een goed toilet, geen opstappen bij het binnenkomen en een goede doorgang naar die 25%. 

De rest van je zaak? Ga helemaal los!

Zorg er dan wel voor dat je die 25% van je ruimte als laatste weggeeft. Dus niet eerst dat stuk helemaal vol klanten, en de rolstoeler die daarna binnenkomt zou op de verhoging moeten gaan zitten. 

Toegankelijk voor een gehandicapte is toegankelijk voor iedereen

Een andere overweging, die 180 graden de andere kant op gaat. Als iets toegankelijk is voor een gehandicapte, is het toegankelijk voor iedereen. Als je op die manier redeneert zou je dus wel je hele zaak toegankelijk moeten maken. Wat mij betreft is dat natuurlijk ook prima, en als je zaak niet al te groot is zou ik het zeker overwegen. Je kan dan iedereen de vrijheid geven te gaan zitten waar hij of zij wil.

Maar zoals aangegeven, noodzakelijk is het niet. Zeker in grotere zaken kan ik me voorstellen dat het leuker, sfeervoller is om verschillende plekken te maken. En daar is dus niets mis mee.

“Samen maken we toegankelijkheid vanzelfsprekend”

Mijn missie is om van Nederland het meest toegankelijke land te maken. Wil je weten hoe jij daar aan zou kunnen bijdragen? Neem contact met me op.